5 tips om gezond & blijvend af te vallen

Je bent te zwaar, misschien een paar kilo, misschien wil je er wel 20 kilo vanaf. Begin vooral bij het begin en zorg dat je het niet te snel doet en haalbare doelen stelt. Ga liever niet aan een dieet om jojo-effecten te voorkomen maar verander je hele leefstijl. Met deze 5 tips lukt het jou ook!

1. Stop (geraffineerde) suiker in de ban!

suiker

Echt, weg er mee! Het zit in veel producten die je waarschijnlijk nu vaak gebruikt: frisdrank, vruchtensap (ja echt kijk maar eens op het pak!), krokante muesli (dacht je nog zo gezond bezig te zijn!), alcohol (wordt door je lichaam gezien als pure suiker). Kijk ook eens op de etiketjes van je woksaus, of anders potje of pakje wat je koopt in de supermarkt.

Doe ook liever geen suiker meer in je thee of koffie! Probeer voor jezelf betere alternatieven te vinden: drink meer water in plaats van frisdrank. Thee of koffie zonder suiker is eigenlijk best lekker, en van de chocolade neem je gewoon degene met 70% of meer cacao.

2. Over het misbruik van de lightproducten

De light producten schreeuwen vaak op de verpakking met allemaal kreten als ” 30% minder vet”,  “25% minder suiker” etc. Bekijk dus goed verpakkingen naar de ingrediënten en vooral ook het verschil in calorieën. Je zult je verbazen dat het verschil in calorieën meestal nihil is met het originele product. Of dat er wel 30% minder vet in zit maar vervolgens wel veel meer suiker!

Kies dus liever voor het product met het minste suiker en minste calorieën en staart je vooral niet blind op de “light” producten.

3. Sla het ontbijt niet over!

fruit-ontbijt

Het ontbijt is zo’n beetje de belangrijkste maaltijd van de dag. Je hebt een voedzame en gezonde maaltijd nodig om je lichaam en spijsvertering op gang te brengen. En doordat je geslapen hebt zijn er veel afvalstoffen die je lichaam uit moeten, daar helpt een gezond ontbijt ook goed mee. Door goed te ontbijten heb je de rest van de dag ook minder last van honger.

Een gezond ontbijt kan bijvoorbeeld bestaan uit een frisse fruitsalade, en lekkere smoothie of bijvoorbeeld havermout of brinta. De truc is om vooral op zoek te gaan naar langzame koolhydraten zodat je lichaam ze ook langzamer kan opnemen.

4. Eet niet te veel

Als je iets lekker vind trap je sneller in de valkuil om te veel te eten. Wen jezelf aan om rustig te eten, en vooral regelmatig even te pauzeren tijdens het eten om je de kans te geven te voelen of je misschien niet al vol zit.

Je kunt ook een kleiner bordje pakken en daar je eten op doen: dan lijkt het sneller veel en eet je ook minder.

En eet je altijd 3 boterhammen uit gewoonte? Misschien heb je er maar 2 nodig. Je kunt altijd een keer proberen om er maar 2 te eten. Krijg je in de loop van de dag eerder honger? Dan heb je die 3de duidelijk wel nodig, anders at je dus al die tijd al te veel!

5. Groenten, groenten, groenten

groenten

Groenten kun je vaak onbeperkt eten, ze bevatten niet veel calorieën en ze bevatten natuurlijk veel vitamines en mineralen. Top dus! Natuurlijk zit er binnen de groenten wel verschil in calorieën: wortels en maïs bevatten relatief veel calorieën.

Wel belangrijk om de groenten niet te doordrenken van de roomboter of kaassaus om het meer smaak te geven. Dat kan je natuurlijk niet onbeperkt eten zonder aan te komen :).

Als je deze tips langzaam aan toepast in je hele levensstijl dan zul je van zelf zien dat je langzaam maar zeker gaat afvallen! En natuurlijk blijven bewegen he! Succes!

Bron hoofdafbeelding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *