5 dingen die je moet weten voor je gaat hardlopen

Hardlopen is voor veel mensen een ideale sport omdat je het overal kunt doen, en je hebt er maar weinig spullen voor nodig. Ook qua techniek is de sport relatief makkelijk, want het principe van rennen ken je al. Toch moet je niet denken dat je zomaar onvoorbereid kunt gaan rennen. Althans, als je het vol wilt blijven houden en niet met een blessure thuis wilt komen te zitten kan dat niet.

1. Goede schoenen

Op iedere site zeggen ze, waar het maar even kan, dat het heel belangrijk is om goede schoenen te hebben. Ik ben daarop geen uitzondering.

Denk er maar over na, je loopt op je voeten en bij iedere stap die je hardlopend zet komt je lichaamsgewicht 3 tot 5 op elke voet terecht. En dat iedere meter weer. Het is dus heel verstandig even te investeren in een paar goede schoenen. De eerste keer zul je rond de 120 euro kwijt zijn, inclusief loopanalyse, daarna kun je oudere modellen van het internet kopen als je wilt.

2. Comfortabele kleding

We blijven nog even in de kleding, want hardlopen doe je het liefst in comfortabele sportkleding. Het is geen vereiste, maar als je eenmaal onderweg bent wel degelijk gewenst. Je zult snel ontdekken wat je fijn vindt om te dragen, maar dat het goed zit is het belangrijkst.

3. Kijk uit met eten

Veel mensen die beginnen met hardlopen krijgen veel last van steken. Dat is heel vervelend, en in sommige gevallen is er niets dat je kunt doen. Maar, in de meeste gevallen wel.

Teveel eten (of te vet) kan een oorzaak van de steek zijn en is dus ook makkelijk te voorkomen. Probeer eens te rennen op een nuchtere maag, dat gaat vast veel beter.

4. Bouw rustig op

Veel mensen willen gelijk lekker kilometers maken, en hebben wellicht al een goede conditie van een andere sport of van zichzelf. Toch is het niet handig om gelijk als een bezetene te rennen.

Hoewel je niet met touwen in de lucht hangt en je ook geen mensen in elkaar hoeft te slaan is hardlopen een behoorlijke blessuregevoelige sport. Het is beter om rustig op te bouwen, met een verantwoord schema. Dat brengt ons op punt

5. Kies een schema dat bij je past

Het internet staat vol met hardloopschema’s, een van de redenen dat ik ze nooit op mijn eigen blog publiceer. Toch is het wel goed om te weten welk schema je moet kiezen.

Je hebt een aantal kant-en-klare schema’s, maar er zijn ook websites die schema’s op maat maken. Die zijn aangepast op jouw huidige conditie en de doelen die je wilt behalen. Zowel Asics als Runnersweb doen dit. Lees hier welke van de twee je het best kunt gebruiken.

Gastblog door Tessa IJmker

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *