5 redenen waarom je niet van je buikvet afkomt

Buikvet. We willen er allemaal van af – en niet alleen vanwege schoonheidsredenen. Buikvet – en dan vooral visceraal vet – is een ware voorspeller van hart – en vaatziekten, insulineresistentie, diabetes type 2 en zelfs bepaalde vormen van kanker. Ai. Toch wil het soms niet lukken om van dat hardnekkige buikvet af te komen. En daar kunnen de volgende redenen voor zijn:

#1 Je doet de verkeerde workout

Hardlopen of spinning zijn geweldig voor je hart, maar doen weinig voor je buikvet. Het kan zijn dat je je teveel focust op de verkeerde soort workout. Of in ieder geval een workout die je buikvet niet gauw doet verminderen. Om echt af te vallen rondom de buik, is een combinatie van gewichten en cardio een vereiste. Want: hoe meer spiermassa je kweekt door middel van krachttraining, hoe meer vet je lichaam verbrandt. Doe wekelijks aan 250 minuten matig intensieve lichaamsbeweging, of 125 minuten zeer intensief. Aan jou de keus!

#2 Je eet de verkeerde vetten

Er bestaan een hele hoop verschillende vetten en het lichaam reageert niet op elke vetsoort hetzelfde. Niet elke vetsoort is namelijk even goed voor je. Een hoge inname van verzadigde vetten (zoals vlees en zuivel), kan leiden tot een toename van visceraal vet. Maar enkelvoudig onverzadigde vetten (in avocado’s en olijfolie) en meervoudig onverzadigde vetten (in walnoten, zonnebloempitten en vette vis zoals zalm) hebben daarentegen juist anti-inflammatoire effecten. Het eten van deze vetten doet het lichaam juist goed. Let wel op dat je – ook van bovengenoemde goede vetten – nooit teveel eet!

#3 Je bent gestrest

Lastig, maar waar: wanneer je gestrest bent, is het voor je lichaam vele malen moeilijker om overtollig vet echt kwijt te raken. Dat komt niet alleen doordat je op zulke momenten geneigd bent om slechter te eten, maar ook doordat je lichaam meer cortisol aanmaakt. Cortisol verhoogt de hoeveelheid vet waar je lichaam zich aan vastklampt, waardoor je hier dus minder makkelijk van afkomt. Of het nu openstaande rekeningen, drukte op het werk of je kinderen zijn: probeer manieren te vinden om je stress los te laten. Bijvoorbeeld door yoga, minder achter je laptop zitten, in de natuur wandelen of te lezen.

#4 Je slaapt te weinig

Jawel: te weinig slaap is ook een ‘vette’ boosdoener. Een studie heeft aangetoond dat mensen die ’s nachts vijf uur of minder slapen, 30% meer kans hebben om aan te komen dan mensen die veel langere nachten maken. Een goede nachtrust staat gelijk aan ongeveer zeven tot acht uur. Probeer je hieraan te houden en een goed slaapritme aan te houden (inderdaad: niet in het weekend tot 1 uur ’s middags in bed blijven liggen!). Want: hoe beter je slaapt, hoe makkelijker het wordt om van overtollig vet af te komen.

#5 Je bent niet gemotiveerd genoeg

Buikvet verliezen is niet makkelijk. Maar hoe vaak je ook roept dat je er echt vanaf wilt, doe je er ook daadwerkelijk iets aan? Dat is de grote vraag. Als je gedag wilt zeggen tegen buikvet, is de volgende combinatie nodig: een caloriearm dieet (rijk aan vezels en met weinig koolhydraten en suikers) en cardio – en krachttraining. Dat kan niet iedereen. Maar als je je hieraan kunt houden, kun je dat hardnekkige buikvet echt verliezen. Don’t give up!

Gastblog door Voedingsdeskundige Anita Mulderij van Jasper Albas

Bron afbeelding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *