Afvallen? Ga een uurtje wandelen!

Wist je dat je met een uurtje wandelen ook lekker calorieën kunt verstoken? En het is ook heerlijk om even wat frisse lucht te gaan halen 🙂

Vet verbranden tijdens het wandelen

Als je wilt afvallen is het natuurlijk belangrijk om vooral vet te verbranden. Als je tijdens het wandelen vet wilt verbranden is het belangrijk om een langere tijd actief te wandelen. Dus liever 1 keer een uurtje, dan 4 keer een kwartiertje. Het duurt namelijk eventje voordat de vetverbranding op gang komt.

Als je echt goed wilt afvallen tijdens het wandelen kun je er aan denken om een hartslag meter te kopen: je kunt dan meten wat je hartslag is en zo in de goede hartslag zone gaan lopen om voldoende vet te verbranden. Bereken hier in welke hartslag zone je moet zitten tijdens het wandelen om goed vet te verbanden.

Na lange tijd sporten? Begin met wandelen!

Het voordeel van wandelen is dat je er geen afgetraind lichaam voor nodig hebt. Het is ook geen enorme aanslag op je lichaam. Dus juist wanneer je weer wilt beginnen met sporten (na een lange tijd niets doen) is wandelen een goede manier om je lichaam weer wat fitter te krijgen.

Andere sporten zoals hardlopen of joggen kunnen zeker wanneer je ongetraind bent snel blessures veroorzaken doordat je juist weer langer uit de running bent.

De voordelen van wandelen op een rijtje

Afvallen wordt voor 30% gedaan door bewegen, de andere 70% is voeding. Naast afvallen welke voordelen heeft wandelen nog meer?

  1. Wandelen is stress verlagend. Door te gaan wandelen kun je vaak beter ontspannen en dingen los laten. Daardoor voorkom je die onnodige eetbui. Voel je aan komen dat je een eetbui krijgt? Ga dan liever een een stukje wandelen!
  2. Elke dag 1 uur stevig wandelen is -1 kilo per maand! Ga je elke dag een stevig rondje wandelen dan kan dat gemakkelijk resulteren in een gewichtsverlies van 1 kilo per maand. Pas je daarnaast nog deze tips toe dan val je nog meer op een gezonde en blijvende manier af.
  3. Je voorkomt vervelende blessures: Met andere sporten kan je vaak snel een blessure oplopen waardoor je opnieuw uit de running bent. Ga dus eer lekker je conditie en uithoudingsvermogen opbouwen met wandelen, en begin daarna pas aan een wat intensievere sport.
  4. Het voorkomt hart- & vaatziekten! Als je nog niet overtuigd bent van een dagelijkse wandeling misschien helpt dit je overtuigen. Wandelen is niet alleen goed voor je gewicht maar ook voor je hart. En zo voorkom je dus een legio aan hart- en vaatziekten.
  5. Het verlaagt ook nog eens je bloeddruk.
  6. Je stimuleer hersenactiviteit en de aanmaak van nieuwe hersencellen.
  7. Het kost je eigenlijk niets! Een paar goede schoenen heb je vast staan, en anders is dat eigenlijk het enige wat je nodig hebt. Ga lekker wandelen in de buurt of ga misschien een naar een leuk bos in de buurt als je een andere omgeving wilt.

Tips bij het wandelen

Hoe kun je optimaal gebruik maken van je wandeling?

  1. Ga het liefst minimaal 4 keer per week een uur wandelen. Liever nog elke dag!
  2. Loop in een stevig tempo: je zou zo’n 5 kilometer per uur moeten kunnen afleggen. Er zijn allerlei apps die je daarbij kunnen helpen . Wissel ook regelmatig je tempo af: zo komt je normale tempo op den duur hoger te liggen!
  3. Wil je met een maatje lopen? Let er dan op dat jullie een redelijk gelijk tempo hebben zodat er niet 1 ontzettend boven zijn tempo gaat lopen.
  4. Probeer niet gelijk de Nijmeegse Vierdaagse als je wilt gaan beginnen met wandelen! Houd het bij een uurtje wandelen in het begin. Wil je meer bouw dat dan langzaam uit!
  5. Koop een hartslag meter. Dan kun je in de gaten houden in welke hartslag zone zit. Bereken hier welke hartslag voor jou vetverbranding ideaal is.

Ga jij vandaag nog een uurtje wandelen?

Bron afbeelding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *