Begin vandaag met sporten en houdt het vol met deze praktische tips

Eigenlijk wil je al een tijdje beginnen met sporten. Of je sport wel af en toe maar niet met regelmaat. Met deze tips ga je vandaag nog aan de slag en zo zorg je dat jet het dit keer ook vol houd!

Wat voor sporten kun je gaan doen?

Er zijn natuurlijk ontzettend veel verschillende sporten die je kunt beoefen zoals: hardlopen, fietsen (ben je een mountainbiker? Of juist een wielrenner?), zwemmen, paardrijden, voetbal, kortom er zit altijd wel iets voor je tussen.

Op de sportschool kan niet gewoon gewoon alleen maar even fitnessen maar ze hebben vaak ook allerlei (al dan niet virtuele) groepslessen zoals Body Attack, Body Combat, Body Pump, Bootcamp, Pilates, Sh’bam of Zumba. En je kunt vaak wel meedoen met een proefles om te kijken of het wat voor je is.

Weet je nog niet welke sport bij jou past? Doe dan de sport test!

Geen excuus: deze oefeningen kun je vandaag nog gaan doen!

Heb je niets in huis, of geen budget te besteden? No worries, deze websites helpen je aan vele oefeningen die je thuis kan doen zonder investeringen!

  • Blogilates: Youtube kanaal met zowel gezonde recepten als oefeningen die je kunt doen.
  • Amanda Russel: Ook een Youtube kanaal, er worden wel af en toe wat attributen gebruikt maar die kun je ook gemakkelijk even scoren bij de plaatselijk Action!
  • 7 minute workouts: Er zijn veel verschillende 7 minute workout apps. Er is zelf wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de 7 minute workouts: het zijn intensieve workouts die net zo effectief zijn als lange cardio workouts. Dus de smoes geen tijd is voorbij, je hebt echt wel een keer 7 minuten over, toch?
  • Gezondafvallen.nl geeft je 5 oefeningen voor thuis Hoe doe je sit-ups? Of squats? Zij geven je tips!

En zo zorg je er voor dat je ze volhoud

Beginnen met een nieuwe gewoonte is vaak erg moeilijk, maar het volhouden blijkt vaak nog veel moeilijker. Je bent vandaag zo moe (extra reden om juist wel te sporten!), je hebt echt geen tijd (maak tijd!) of een bak aan andere excuses zorgen ervoor dat je het niet meer volhoud. Volg deze tips dan weet je zeker dat je niet vroegtijdig stopt

  • Verzin een haalbaar doel, bijvoorbeeld elke dag 1 sit-up meer zodat je over x weken zoveel kunt doen. Of een halve kilo per week afvallen . Houd dit doel ook bij!
  • Behaal je droom! Wil je graag eens een hardloopwedstrijd doen? Misschien de halve marathon, een speciale fietswedstrijd of heb je een andere sportieve droom? Schakel dan bijvoorbeeld een personal assistant in (dat klinkt heel duur maar voor een paar tientjes per maand kunnen ze je vaak al helpen met trainingsschema’s) om te kunnen opbouwen naar dat doel!
  • Zet je sport (half)uurtje in je agenda en baken hem af. Het liefst sport je 2 x per week een uur en de andere dagen zorgen dat je gewoon 30 minuten achter elkaar beweegt (fietsen naar je werk bijvoorbeeld).
  • Kies iets wat je leuk vindt: Als je iets moet doen wat je eigenlijk niet leuk vind kun je het niet volhouden! Heb je een hekel aan de sportschool? Ga er dan niet heen want dan wordt je straks alleen maar sponsor. Heb je vaak last van je knieën? Ga dan niet beginnen met hardlopen. Ben je een erg sociaal mens? Ga dan iets zoeken in teamverband of in ieder geval met meerdere mensen.
  • Zoek een maatje: In jou vrienden- of kennissenkring is ongetwijfeld iemand in het zelfde schuitje die wil beginnen met sporten maar het niet lukt. Zoek die persoon en maak samen wekelijks een afspraak om te sporten samen, zo kun je vaak elkaar er aan herinneren. In sommige gevallen werkt het trouwens averechts: gaat de een niet haakt de ander ook af. Wees daar dus wel waakzaam voor.

Dus waar wacht je op! Begin vandaag nog met je goede voornemens en wacht niet tot de nieuwe maand of het nieuwe jaar.

 

Bron afbeelding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *