De gezondheidsvoordelen van gember

Gember wordt in de oosterse-geneeswijzen gezien als één van de gezondste voedingsmiddelen die er is. Het zit vol voedingsstoffen en heeft helende werkingen. Het verminderd chronische ontstekingen en bevordert de spijsvertering.

Maar eerst… wat is gember nou precies en waar komt het vandaan?

Wat is Gember?

Gember is een specerij dat oorspronkelijk uit China komt. De gember die wij eten is een wortel van de gemberplant. Je kan gember ook in de winkel vinden in poedervorm. Dit heeft vele voordelen bij het gebruik en het is langer houdbaar.

Gember heeft een pittige smaak en wordt zelden los gegeten. Het is ideaal geschikt om gerechten mee op smaak te brengen of bijvoorbeeld thee van te maken.

De gezondheidsvoordelen

Hier een overzicht van de belangrijkste gezondheidsvoordelen van gember.

1. Gember verlicht misselijkheid

Verschillende studies tonen aan de verse gember helpt om misselijkheid te verminderen. In het bijzonder werkte dit goed voor zwangere vrouwen. Ook braakneigingen werden minder nadat mensen dagelijks een paar gram gember gebruikten.

Gember is een veelgebruikt natuurlijk medicijn tegen wagenziekte. Als je daar last van hebt is het handig om in de dagen voorafgaand aan je reis enkele koppen gember thee te drinken.

2. Gember verbetert de spijsvertering

Het eten dat je tijdens maaltijden in je mond stopt wordt door je darmen en maag verteert. Hierdoor worden de verschillende voedingsstoffen opgenomen in je lichaam. Hoe beter dit proces werkt, hoe meer voedingsstoffen je lichaam kan opnemen en hoe beter het kan functioneren.

Het is dan ook hierom dat gember ook helpt bij het afvallen. Door je vetverbranding iets te versnellen helpt gember je overtollig buikvet te verbranden. Maar dit is slechts één van de vele voordelen van een betere spijsvertering.

3. Gember verlaagt je cholesterol

Het eten dat je dagelijks eet heeft een grote invloed op de hoeveelheid cholesterol in je lichaam. Het is niet zo dat cholesterol uit eten, je cholesterol verhoogt. Het zijn juist de suikers en koolhydraten die de ‘slechte’ cholesterol (LDL) verhogen.

Gember werkt dat tegen. Door regelmatig gember te eten of te drinken zorg je ervoor dat je lichaam een gezond cholesterolniveau houdt.

Eet gevarieerd

Het is verstandig om regelmatig gember toe te voegen aan je voedingspatroon. Het heeft veel gezondheidsvoordelen en maakt je eten smakelijk. Maar boven alles is het belangrijk om een gevarieerd en gebalanceerd dieet te volgen. Kijk uit met suikers en snelle koolhydraten en blijf weg van pakjes en zakjes.

Koolhydraten in het algemeen zijn niet slecht, maar zorg dat je er niet teveel eet. Hier staat precies hoeveel jij op een dag binnen mag krijgen.

Eet zoveel mogelijk natuurlijk, dat is niet alleen gezond, maar niet eens lekker ook.

Eet smakelijk!

Gastblog door Pepijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *