De invloed van koffie op je gezondheid

Het zwarte goud, een bakkie pleur, een bakkie troost, een bakkie leut, en gewoon simpel: een bakkie. Iedereen weet waar je het over hebt. En kopje koffie. Je houd of je gruwelt er van. Voor veel mensen is een kopje koffie de enige manier om de dag goed te beginnen. Zij deze mensen hier dan aan verslaafd? En wat is de uitwerking van koffie op je lichaam?
In dit artikel ga ik een aantal feitjes met je delen over koffie.

De oorsprong van koffie.

Koffie komt van oorsprong uit Ethiopië (denken we). Hoe koffie daadwerkelijk is ontdekt is niet bekend. Er zijn tientallen verschillende verhalen over.

Koffie wordt gemaakt van koffiebonen. De koffiebonen (of bessen) hebben zo’n 8 maanden nodig om rijp genoeg tijd zijn om geplukt te worden. Daarna volgen een aantal processen die ik hier niet allemaal zal beschrijven. Als laatste worden de bonen gebrand. Ze worden verwarmd in een oven totdat ze de juiste kleur en geur krijgen. Een gedeelte wordt gemalen en een deel blijven hele bonen. Klaar voor de verkoop.

De cafeïne in koffie

Een belangrijk (misschien wel belangrijkste) ingrediënt in koffie is de cafeïne. Cafeïne is een stimulerende stof waar je wel degelijk verslaafd aan kan raken. Cafeïne kan zowel positieve als negatieve effecten op het lichaam hebben. Dit kan per persoon verschillen. Cafeïne zit heel snel in je bloed. Al na 3 tot 4 minuten na het drinken is het opgenomen. Het effect werkt meestal zo’n 30 minuten tot 2,5 uur. Uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid die je binnenkrijgt.

Vaak wordt gezegd dat cafeïne (en dus koffie) vochtafdrijvend werkt en je dus meer moet drinken. Dit is niet waar. De cafeïne zorgt er wel voor dat het vocht het lichaam sneller verlaat door een betere werking van de nieren. Je zult dus vaker naar het toilet moeten.

Positieve effecten van koffie

De cafeïne in de koffie heeft een stimulerend effect op de concentratie of prestatie. Het gevoel van meer energie en minder vermoeidheid. Daarnaast is het ligt verbeterend voor het geheugen, alertheid en motivatie. De voordelen voor sporters kom ik zo op terug.

Negatieve effecten van koffie

Naast positieve heeft koffie ook negatieve effecten. Deze effecten treden vaak op bij een te grote inname van cafeïne. Te veel is hier suggestief omdat dit per persoon kan verschillen. Over het algemeen wordt aangeraden om niet meer dan 2 tot 4 koppen koffie per dag te drinken. Wanneer je te veel cafeïne binnenkrijgt heb je kans op rusteloosheid, angstaanvallen, prikkelbaarheid, hoofdpijn, beven, duizeligheid, suizende oren en hartkloppingen.

Wanneer je opeens stopt met het drinken van koffie kun je, net als bij bijvoorbeeld roken, ontwenningsverschijnselen krijgen. Denk hierbij aan hoofdpijn, vermoeidheid of trillen.

Koffie en sporten

Koffie heeft een positief effect voor sporters. In veel pre-workouts zit veel cafeïne. Zoals beschreven krijg je meer energie van koffie. Dit is net wat sporters nodig hebben. Het is dus zeker aan te raden om 15 minuten voor je workout een lekkere espresso te drinken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *