Hoe voorkom je dat je aankomt tijdens je vakantie? [10 tips]

Ben je al maanden goed bezig, staat die vakantie voor de deur. Weg principes, weg goede voornemens. En hup daar komen de kilo’s weer. Dat gaan we dit jaar anders doen! Met deze tips kun jij er voor zorgen dat je dit jaar niet zwaarder terug komt.

10 tips om te voorkomen dat je zwaarder terug komt van vakantie

  1. Dat water drinken erg belangrijk is weet je waarschijnlijk wel. Maar in een warm land is het nog belangrijker! Het is dan niet gek om 2 tot 4 liter per dag te drinken.
  2. Zorg dat je een ritme in je eetpatroon houd, anders krijg je eerder trek in bijvoorbeeld zoetigheid.
  3. Kies de gezonde versies en/of kies kleine porties! Op vakantie wil je natuurlijk lekker eten en van alles proeven. Valkuil daarbij is dat je net de ongezonde keuzes maakt of juist te grote porties besteld.
  4. Kies een accommodatie uit met een (volledige) keuken zodat je regelmatig zelf wat gezonde maaltijden kunt bereiden. Het eten in restaurants is niet altijd even gezond natuurlijk. Zo kun je alvast een gezond ontbijt (en/of lunch) maken.
  5. Ga je er een dagje op uit? Neem dan zelf wat gezonde keuzes mee. Bereid een lunch voor (gezellig, picknicken!) of neem wat gezonde snacks bij zoals onbewerkte noten, zaden of pitten, of natuurlijk gewoon een lekker vers stuk fruit.
  6. Kies een bestemming uit met een sportschool of zwembad zodat je elke ochtend vroeg even goed kunt bewegen, als je het doet voor de rest wakker is kun je daarna nog een leuk dagprogramma gaan volgen. Of vervang het sporten met lange actieve wandel of fietstochten.
  7. Ga goed voorbereid op pad: zoek van te voren uit of er restaurants zijn op je bestemming die gezond(er) eten serveren. Er zijn genoeg blogs en websites die lijstjes maken van dit soort restaurants!
  8. Sla liever de alcohol over! Hoe verleidelijk het ook is, de meeste alcoholische drankjes zorgen er juist voor dat je snel over je dagelijkse calorieën schiet en daardoor gaat aankomen. Niet doen dus laat ze beter staan! Of kies een speciale avond uit waarop je 1 drankje neemt!
  9. Slaap genoeg: Ja ook dit is belangrijk om te zorgen datje niet aan komt. Zorg dat je genoeg slaap pakt en het liefst zoveel mogelijk in je eigen ritme. Dan raakt je lichaam niet van slag en voorkom je dat je extra trek krijgt in foute dingen.
  10. All-inclusive of gewoon eten van buffetvorm? Heerlijk zoveel keuze! Van alles wat proeven natuurlijk. Luister daarbij goed naar je lichaam, wacht voor je een nieuw portie gaat halen even een poosje om te voelen of je stiekem niet al vol bent. Vermijd veel koolhydraten (pasta, rijst, aardappels) en kies liever voor groentes en salades.

Gezonde recepten

Leuk gezonde maaltijden, gezonden snacks maar heb je wat recepten? Natuurlijk! Een heel pinterest-bord vol met inspiratie!

 

 

Bron afbeelding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *