Hoe werkt yoga ook voor jou?

We lezen het tegenwoordig overal: Yoga is goed voor je! De lijst van voordelen wordt, na voortdurend onderzoeken en testen, steeds langer.
De combinatie van lichaamsbeweging, ademhaling en aandacht zorgt dat lichaam en geest weer gaan samenwerken. Er zijn genoeg redenen om yoga te beoefenen. Kijk hier maar eens.

Maar waarom doet dan nog niet iedereen aan yoga?

Yoga heeft helaas, ondanks dat het steeds populairder wordt, nog altijd een hoog ‘zweef’ gehalte. Mensen willen wérken aan hun lichaam. Niet wat saaie bewegingen op een matje doen. En er zijn nog een aantal andere vooroordelen over yoga en meditatie. Men denkt dat je lenig moet zijn om yoga te kunnen beoefenen en bij mediteren ‘moet’ je stilzitten en proberen je hoofd leeg te maken.
Niets van bovenstaande is waar! Als je de juiste docent vind is yoga absoluut niet zweverig of saai. Je hoeft niet lenig te zijn, want dat word je vanzelf en ‘niet denken’ kan helemaal niet. Gedachtes komen vanzelf op, of je dat nou leuk vind of niet.

5 tips om yoga voor jou te laten werken

1.Yoga doe je niet alleen op de mat

Je hebt het zelf misschien niet door, maar je doet al aan yoga! Denk eens aan dat moment wanneer je ’s ochtends wakker wordt en je lekker uitrekt en flink gaapt. Of als je lang achter je computer hebt gezeten en even je nek en je rug strekt.
Zo kun je ’s avonds ook eens op de grond gaan zitten in plaats van op de bank. Als dat lastig is voor je rug , zoek je gewoon steun tegen de bank.
Even een voorover buiging maken als je wacht tot het water kookt, of op het toilet 3 keer diep adem halen. Iets door knieën zakken in de rij voor de kassa, allemaal vormen van yoga.

2.Alles werkt beter met aandacht

Yoga doen met je hoofd bij je boodschappenlijstje of bij wat je vorige week tegen je baas zei werkt niet. Natuurlijk zul je in het begin steeds weggetrokken worden door allerlei gedachtes. Laat die gedachtes gewoon komen….en weer lekker voorbij gaan. Zodra je aandacht bij je lichaam is voel je wat daar gebeurt en wat het nodig heeft. Steeds als je weggetrokken wordt door gedachtes, breng je de aandacht weer terug naar je lichaam.

3.Gebruik je ademhaling

Alles gaat beter met een goede ademhaling. Veel mensen hebben niet eens door dat de klachten die ze hebben veroorzaakt wordt door een verkeerde ademhaling. De buik zet iets uit als je inademt en zakt weer iets in als je uitademt. Veel mensen doen dit precies andersom. Ook snel en hoog ademhalen voelt niet fijn. Breng eens een hand op je onderbuik en probeer je ademhaling te sturen.
Yoga houdingen gaan ook makkelijker met gebruik van de ademhaling. Je haalt veel meer uit je houding als die samen gaat op het ritme van je ademhaling.

4. Doe niet te hard je best

Yoga is geen competitie! Je doet het voor jezelf, niet voor een ander. Buig of strek dus niet tot het maximale. Zorg dat je nog steeds kunt ontspannen en goed ademhalen in een houding. Een yoga houding is stabiel, comfortabel en toch uitdagend. Luister naar je lichaam! Als iets pijn doet, pas je houding dan aan of gebruik hulpmiddelen zoals blokken en dekens.

5.Geef het tijd

Je zult je niet binnen 3 weken kiplekker voelen, maar als je yoga de tijd geeft merk je geleidelijk aan verschil. Een slechte houding, een blessure of een burn-out bouw je gedurende een bepaalde tijd op en het duurt ook weer even voordat ze helen. Iedere dag even wat oefeningen doen helpt! Stop niet na een paar weken omdat je geen resultaat ziet. Je kunt je in het begin zelfs wat slechter voelen. Dat is heel normaal.

Wil je meer weten?

Zoek je meer informatie over hoe jij het beste kunt bewegen om weer lekker in je vel te zitten? Boek dan eens een privé les. Op die manier haal je het beste uit jouw yoga en het geleerde neem je weer mee in je volgende (groeps) les.

Gastblog door Jessica van YogaYess

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *