Is brinta gezond?

Een vraag die we vaak voorbij horen komen. Vooral op verjaardagen is het veel besproken onderwerp door mensen die (denken) iets van sport weten. In dit artikel kom je te weten of Brinta nu wel of niet gezond is.

Wat is Brinta nou eigenlijk?

Brinta is een van de ontbijtkosten die iedereen kent en eigenlijk iedereen wel een keer gehad heeft. Je bent er mee opgegroeid of je hebt het in ieder geval een keer in je leven gegeten. Brinta beval heel erg veel vezels. En deze zijn heel erg belangrijk. Vooral bij je ontbijt. Deze vezels (onverteerbare koolhydraten) zorgen er voor dat je darmen gezond en schoon blijven. Naast de reinigende werking zorgen ze ook voor het verlagen van je LDL-cholesterol (de slechte versie) en verhogen ze je HDL (de goede).
Daarnaast geven de vezels je een vol gevoel zodat je niet uren voor je lunch al met een knorrende maag rondloopt. Brint bevat 10.5 gram vezels per 100 gram. Dit is erg veel. Al vanaf 6 gram mag een product vezelrijk genoemd worden.

Suikerpiek

Er bestaat de zogenaamde Glycemische index. Deze index geeft aan hoe snel de koolhydraten uit het product omgezet worden in glucose en in het bloed komen. Wanneer deze index hoog is betekent dit dat dit eten een grote suikerpiek veroorzaakt. Dit resulteert dan weer in vreetbuien en extra trek.

Dit wil je natuurlijk niet! Selecteer je voedsel daarom om deze GI. Brinta heeft een GI van 40. Dit is relatief laag en Brinta kan dus gewoon iedere dag als ontbijt worden gegeven zonder dat dit problemen oplevert.

Brinta met melk of plantaardige melk?

Zoals je zult begrijpen is droge brinta niet te eten. Hier moet je dus eerst papa van maken met iets erbij zoals melk. Melk ligt het meest voor de hand. Maar is dit de beste keuze? Dit is heel erg afhankelijk van hoe jouw lichaam reageert op melk. Melk bevat naast goede eiwitten ook calcium en goede vetten.
Maar als je niet zo goed tegen koemelk kunt zijn er gelukkig alternatieven. Er is een ruim aanbod van plantaardige melksoorten zoals amandelmelk, sojamelk of havermelk. Natuurlijk kies je wel de variant zonder suiker.

Is Brinta nu gezond?

Eigenlijk een heel simpel antwoord, Ja. Brinta is een goede keuze om te eten als ontbijt. Het bevat een aantal belangrijke voedingsstoffen en is goed voor de stofwisseling. Ook kun je er natuurlijk wat gezonde ingrediƫnten als bessen in doen voor extra smaak.

Belangrijk is wel dat je je voeding blijft afwisselen. Eet niet iedere dag hetzelfde maar neem ook eens een smoothie of een bakje kwark als ontbijt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *