Kip onderdeel van een gezond dieet: Zo bereid je het!

Het is belangrijk om gevarieerd te eten zodat je een gezond dieet behoud. Kip is een onderdeel hiervan omdat het vitamines, mineralen en vooral eiwitten bevat. Let goed op hoe je kip bewaard om voedselvergiftiging te voorkomen.  Hoe je verschillende kip recepten bereid heeft ook invloed de voedingswaarde van je gerecht. Wij hebben drie lekkere en gezonde bereidingsmethodes uitgekozen.

In de pan

Een makkelijke manier om kip te bereiden is door het te wokken of roerbakken.

Het duurt gemiddeld 3 – 5 minuten om de kip goed gaar te bakken. Voeg wat groenten, uien, knoflook en broccoli toe aan het geheel. Er zijn vele opties mogelijk voor toevoegingen. Na nog eens 5 – 8 minuutjes roeren is alles goed gaar.  

Op deze manier wordt er weinig vet gebruikt en blijft de natuurlijke smaak optimaal. Het resultaat: Een gezonde en smaakvol gerecht die in een handomdraai op tafel staat.

In de oven

Door de kip op een hoge temperatuur te laten bakken in een oven smelt het vet van de kip.

Het is aan te raden om het vel eerst te verwijderen voordat je de kip in de oven plaatst. Vervolgens marineer je de kip met olijfolie om uitdroging te voorkomen. Nadat je de kip hebt ingesmeerd met kruiden bijvoorbeeld: oregano, tijm, paprika en peper zonder te veel zout.

Hoe lang de kip in de oven moet is afhankelijk van het gewicht. Een goed uitgangspunt is: 45 minuten per kilo waarbij de oven voorverwarmd is op 185 – 190 graden.

Op de grill

Hoewel het grillen wat weg heeft van bakken is er een duidelijk verschil. Een grill maakt gebruik van directere warmte, het wordt klaargemaakt op het vuur.

Denk aan een barbecue of grillplaat. Het overtollige vet druipt hierbij van het vlees net zoals het geval is in een oven.

Bij deze methode krijgt de kip ook een andere smaak wegens de rook die vrij komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *