Met kleine aanpassingen gezonder leven

Door kleine aanpassingen door te voeren in je voedingspatroon, kan het zijn dat je gezonder gaat eten. Karlien (www.livinglienlife.nl) deelt in dit artikel haar tips over gezonder eten.

1. Ieder lijf is anders

Vanwege allergieën ben ik bewust bezig met mijn voeding. Sinds een aantal maanden sport ik intensief en ik merkte dat ik er niet fitter van werd. Bij de sportschool sprak ik met een diëtist en na een meting bleek dat ik te weinig eiwitten eet. Binnenkort ga ik met haar een voedingsschema opstellen.

Wat ik daarom als tip wil meegeven is dat iedereen andere behoeftes heeft qua voeding en dit in je leven ook weer kan veranderen. Bespreek met een diëtist wat jouw doelen zijn en stel je vragen! Websites over gezond leven en goede recepten zie ik daarom als inspiratie voor mijn voedingsschema, niet als de waarheid.

2. Maak je eten zelf

Vanwege mijn allergieën ben ik meer en meer ‘puur’ gaan koken, dat wil zeggen zonder pakjes en zakjes. Daardoor raak ik steeds bewuster van wat ik eet en of ik wel voldoende groente en fruit eet. Als ik nu kijk naar wat er in een fles kant en klare tomatensaus zit, schrik ik! Mijn ingrediënten zijn tomaten, ui, knoflook, kruiden, zout en peper. Het is heel simpel om te maken en vaak goedkoper dan een potje uit de winkel.

3. Kies voor de volkoren variant

Eerlijk, ik vond volkoren saai en vies. Maar ik ging het vaker eten en raakte gewend aan de smaak. Inmiddels wil ik niet anders meer, heel soms eet ik een product van wit meel. Je moet even zoeken, maar van haast ieder bloem product bestaat een volkoren variant. Volkoren pitabroodjes en wraps maak je eenvoudig zelf maar bij Turkse supermarkten kan je het vaak ook kopen.

4. Varieer

Een van de dingen die ik het liefst kijk op YouTube zijn de fitnessfilmpjes. Hoe sporten deze mensen en wat eten ze. Wat mij opvalt is dat ze hele strikte voedingsschema’s hebben en daarin eigenlijk niet variëren. Kip of witte vis, quinoa of rijst, broccoli of bloemkool. Niets mis mee, maar afwisseling is belangrijk. Op die manier haal je alle voedingsstoffen uit je eten!

5. Geniet!

Een keer in de week heb ik zo’n heerlijke avond met chocola en/of chips. Lekker voor de tv met een kop thee erbij. De rest van de week eet ik niet of amper suiker. Natuurlijk zijn er soms uitzonderingen met feestjes en verjaardagen maar zie het ook echt als een uitzondering. Ik verbied mijzelf niets maar beperk wel de inname. En als je dan chocola eet of snoep, geniet ervan en eet lekker veel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *