Lichamelijk en geestelijk in balans 10 tips

Wanneer lichaam en geest in balans zijn, zit je lekker in je vel.

Persoonlijk heb ik in mijn leven meerdere depressieve episodes meegemaakt en het viel me al vrij snel op hoe nauw lichaam en geest verbonden zijn. Door goed voor mijn lichaam te zorgen, hoe moeilijk dat soms ook was, ging ik meer van mijzelf houden. En zo kon ik ontzettend veel invloed uitoefenen op mijn geestelijke gezondheid.

“Lichaam en geest gaan hand in hand.”

Over het algemeen zijn we als mens en als ik naar mijzelf kijk, altijd nog eerder geneigd aandacht te besteden aan onze lichamelijke gezondheid, dan aan onze geestelijke gezondheid. We gaan naar de dokter, de tandarts, de sportschool, pakken als de skinny jeans wat te strak begint te zitten wat vaker de trap en health-shaken er wat op los. De stap naar een therapeut of hulp bij een psychisch probleem is in mijn ogen minder snel gemaakt, we stellen het uit, is mijn ervaring.

Heb je hulp nodig? Geef het aan!

Dat is zonde, het vraagt misschien om veel moed, maar jouw geestelijke gezondheid is het waard om aandacht aan te besteden. Het is geen schande toe te geven dat jij hulp nodig hebt. Het is juist heel sterk en moedig om je kwetsbaar op te stellen en om wel met een therapeut in gesprek te gaan. Hoe voor je geestelijke gezondheid zorgen eruit ziet, is voor iedereen anders.

Hieronder een aantal suggesties:

  1. Ga in gesprek met een mental health coach.
  2. Plan elke week tijd vrij in je agenda voor me-time.
  3. Doe vaker leuke dingen.
  4. Zeg vaker nee.
  5. Probeer negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten.
  6. Koop die schoenen nou maar en wees niet zo streng voor jezelf.
  7. Zet die smartphone eens uit en sluit social media helemaal af.
  8. Hou een dagboekje bij met alles waar je per dag dankbaar voor bent.
  9. Wanneer je een compliment krijgt, schrijf die op en lees het later eens na.
  10. Neem elke dag voldoende rust.

Voel je je uit balans?

Voel je je uit balans, kamp je met een depressie of heb je andere psychische klachten, maak je zelf belangrijk en focus niet alleen op je geest, maar ook op een gezond lichaam. Mensen die inactief zijn en niet goed voor hun lichaam zorgen hebben meer kans op psychische klachten. 

  1. Eet gezond, bewust en regelmatig
  2. Drink voldoende water
  3. Slaap voldoende
  4. Sport ongeveer drie keer in de week en beweeg minstens een half uur per dag
  5. Begin de dag met een ontbijtshake, goed ontbijten doet wonderen.

Jij verdient het!

Gastblog door Marina Nubia van http://letyourlightshine.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *