Van een slechte werkdag naar een mooie avond

Bijna iedereen heeft het wel eens meegemaakt, zo’n dag dat alles tegenzit! De wet van Murphy wordt dit ook wel eens genoemd. Als er iets mis kan gaan, dan gaat het ook een keer mis. Vaak komt dit samen op één dag en langzaam bekruipt je het gevoel: “Ahhh, dit is een zo’n slechte werkdag.”

Natuurlijk, daar kan je van balen, maar blijf daar niet te lang in hangen. Op het moment dat je na een rotdag de deur uitstapt, kan ook jij de knop omzetten en alsnog een mooie avond tegemoet gaan. Hierbij een aantal tips om te ontspannen, te genieten van je avond en er de volgende dag weer tegenaan te gaan:

Trek de deur achter je dicht

Het is klaar, het zit erop. Wees je bewust van het feit dat je werkdag erop zit en dat je nu kan beginnen met de avond waarin jij zelf bepaalt wat je gaat doen. Je kan kiezen wat je wilt doen en er is niemand die je op je vingers kijkt.

Reizen is ontspannen

Vaak slaat de stress ook toe in het verkeer. Zo kan je bijvoorbeeld extreem gespannen achter het stuur zitten en dat is nou net niet wat je wilt als je 120 km/h rijdt. Ontspannen in de auto doe je zo:

  • Laat de radio uit. Leg de focus op jouw lichaam. Ga na wat je voelt en waar eventuele spanning zit.
  • Concentreer je op het feit dat jouw lichaam in contact is met de stoel en de vloer. Adem in door de neus en uit door de mond. Voel jouw lichaam ontspannen en rij rustig weg.
  • Wanneer je thuis arriveert, blijf nog even in de auto zitten. Leg opnieuw de focus op jouw ademhaling en stap rustig uit de auto.
  • Doe de deur open en lach. Je bent thuis!

Een schone lei

Een schone lei begint vaak met een schoon huis. Ook al heb je misschien meer zin om op de bank neer te ploffen en er niet meer vanaf te komen, doe dit niet! De kans dat je inkakt is heel groot. Een leeg huis, is een leeg hoofd.

Licht uit, spot aan

Fel licht in huis zorgt voor minder ontspan. Minder fel licht is een rustgever en zorgt voor minder bronnen van afleiding, zoals stof of andere troep.

Kruip achter het fornuis

Kies niet voor de weg van minste weerstand door te kiezen voor een opwarmmaaltijd of een paar eenvoudige boterhammen, maar ga lekker koken. Zorg ervoor dat je een gezonde maaltijd bereidt en dat je kiest voor een gerecht met voldoende groenten, vezels en koolhydraten.

Muziek

Zet een lekker achtergrondmuziekje aan. Het hoeft geen keiharde rock of haastige trancemuziek te zijn, maar kies voor een ontspannen deuntje. Een voorbeeld van zo’n ontspannen nummer is Michael Kiwanuka – Bones. Neem na het koken de tijd om te eten. Haast en spoed, zelden goed!

Wat zijn jouw energiegevers?

Een vraag waar we af en toe stil bij moeten staan. Energienemers zijn er al genoeg zonder dat je dat doorhebt, maar waar krijg jij nou energie van? Enkele voorbeelden van veelvoorkomende energiegevers zijn:

  • Sporten – Ga een stukje hardlopen in de buitenlucht. Het klinkt een open deur, maar goed… het werkt. Sport houdt je in vorm en zorgt ervoor dat je fit en scherp blijft.
  • Massage – En dan hebben we het over het krijgen van een massage. Het  is een fysieke manier om je hoofd leeg te maken en je spieren het sein te geven dat het tijd is om te rusten.
  • Schrijven – Het wordt vaak gebruikt om gevoelens te vertalen naar papier. Denk niet gelijk aan The Notebook, maar het gebruiken van een dagboek kan best nuttig en bevrijdend zijn.
  • Uitgaan – Je kan even het terras op gaan of lekker een avondwandeling maken. Verzet je zinnen en ga even gezellig kletsen met vrienden.
  • Tuinieren – Dit is de ideale combinatie van natuur en buitenlucht. Het is heerlijk om even met je handen in de aarde te wroeten. Leef je uit!
  • Warme douche – Zorg goed voor je lichaam. Een warme douche voelt vaak aan als een warm bad na een lange werkdag. Ontspan en zing lekker een liedje onder de douche.

Je outfit

Blijf niet de hele avond in je mantelpak of maatpak ronddrentelen, maar trek andere kleren aan. Trek een verwassen joggingbroek uit de kast. Jouw avond staat in het teken van comfort. Je hoeft immers niet op de foto voor de Gucci-kalender.

Neem een lekker slaapmutsje

Daarmee bedoelen we niet dat je een halve krat bier weg moet werken, maar kies bijvoorbeeld voor een lekker wijntje of een warm glas melk. Probeer koffie en overmatig alcohol te vermijden. Hierdoor slaap je vaak onrustig en is het begin van de volgende dag zwaar.

Voor het slapen gaan…

Ga niet in je bed op je telefoon kijken. Felle beelden, flikkerende filmpjes… het zorgt er allemaal voor dat je hersenen geactiveerd blijven en dat je minder snel in slaap valt. Hetzelfde geldt voor televisie. Vermijd beeldschermen voordat je je bed inkruipt.

We hopen dat je een mooie avond hebt gehad en morgen gaan we er weer tegenaan!

Geschreven door Nick Keijzer, parttime werkzaam voor Ucare Outplacement en fulltime bezig met genieten van het leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *