Tips voor een gezonde(re) BBQ

Het is deze week prachtig BBQ weer, wij hebben hem ook alweer aangehad. Maarja, veel vlees, stokbrood en vette sauzen. Niet zo goed voor de lijn natuurlijk. Hoe kun je gezonder gaan BBQ-en?

Tips voor een slanke BBQ

Wie is er niet dol op BBQ-en en met het weer van de afgelopen dagen wordt er veel buiten gegeten en lekker gegrild. Met deze tips kun je BBQ-en zonder schuldgevoel en ben je de volgende dag niet weer een kilo aangekomen!

Grillen!

  • Kies voor magere vleessoorten voor op de bbq zoals: Kip, kalkoen, entrecote, biefstuk of varkenshaas!
  • Vis is natuurlijk ook heel gezond en goed voor de afwisseling!
  • De grootste valkuil bij de BBQ is te veel eten. Luister goed naar je lichaam, eet langzaam en stop op tijd! Het is helemaal niet nodig om 4 of 5 stukken vlees of vis te eten. Met 2 of 3 zit je waarschijnlijk ook al lang vol!
  • Marineer het vlees het liefst een dag van te voren: zo zit er veel smaak in het vlees en heb je minder of geen sausjes nodig!

De bijgerechten

  • Zorg voor veel verse groenten: rauw, in salades of misschien op voor op de BBQ.
  • Eet vooral eerst veel van de groenten (zonder vette dressings of sauzen natuurlijk).
  • Bereid liever de salades zelf en sla kant en klare versies over. Die bevatten vaak veel vet, suiker of zout. Dat kun je zelf met het juiste recept veel beter!
  • Beperk het aantal stokbroden: 1 per persoon is echt niet nodig! En zet de stokbroden vooral niet als eerste op tafel: je zit al vol voor je een hap vlees hebt genomen!
  • Kies of maak slanke sausjes! Over het algemeen zijn rode sauzen minder vet dan andere sauzen. Kies dus liever ketchup dan mayonaise. Of maak zelf een lekkere verse salsa of tzaziki!

Dranken

  • Drink liever geen alcohol tijdens de BBQ, dat levert je ook weer een hoop calorieën. Wil je toch wat alcohol beperk het dan tot 1 glaasje!
  • Kies voor heerlijk koud water of maak lekker fris fruitwater met wat schijfjes citroen er in. Gezond en lekker! En een stuk beter dan al die frisdranken.

Nagerechten

Ik zit meestal al veel te vol na zo’n BBQ maar er zijn veel mensen die daarna graag nog een nagerecht nemen. Hoe pak je dat gezonder aan?

  • Kies voor een verse fruit salade! Ga je ergens heen dan kun je ook aanbieden om een fruitsalade mee te nemen zodat je zeker bent dat je nog wat gezonds eet.
  • Maak zelf yoghurt met fruit ijsjes! Maak ze dan in van die kleine kinder ijsvormpjes dan heb je een relatief gezond nagerecht die ook niet direct zo groot is. Win win! Hier een paar voorbeelden van lekkere gezonde ijsjes.

Bron afbeelding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *