Waarom afvallen wel weer lukt als je vrij bent van stress

Een beetje stress is niet alleen menselijk, maar ook functioneel zodat je alert, gemotiveerd en productief kunt zijn. Tegenwoordig hebben veel mensen helaas een overmaat aan stress. En te veel stress heeft een negatieve invloed op het lichaam.

In het begin leidt stress tot minder eetlust, maar chronische stress zorgt juist voor meer eetlust. Het lange termijn, eetlustopwekkende stresshormoon cortisol komt dan in beeld. Niet alleen heb je meer eetlust, maar ook minder energie, waardoor je minder wilskracht hebt om dingen te weerstaan. Daardoor ben je eerder geneigd om uit emotie te eten en geef je eerder toe aan ongezonde voeding, met als gevolg gewichtstoename. De vraag is daarom hoe je de stress kunt uitschakelen, zodat je lekkerder in je vel zit en je weer gemakkelijk gewicht kunt verliezen.

Yoga

Lichamelijke beweging kan bevrijdend zijn, maar yoga richt zich ook op het mentale welzijn. Zo let yoga op de ademhaling. In tijden van stress heb je een versnelde ademhaling, vaak heb je dat zelf niet eens door. (Het aanleren van) een rustige ademhaling zorgt voor minder stress. Het lijkt in eerste instantie misschien zinloos om hiermee te gaan oefenen, maar het helpt echt, waardoor je uiteindelijk automatisch rustiger gaat ademen, ook buiten de yogales. Daarnaast levert yoga lichamelijke beweging waardoor het een positief effect op het gewichtsverloop heeft.

Wandel in de natuur

Heb je een bos in de buurt? Mooi, want de natuur heeft een kalmerend effect op de geest. Overweeg dus om met enige regelmaat een wandeling in de natuur te maken, dan zorg je tegelijkertijd ook voor je lichamelijke beweging. Afslanken zal daardoor een stuk gemakkelijker gaan en je gaat je er een stuk energieker door voelen.

Reflecteer regelmatig op jezelf

Schrijf regelmatig op wat er in je omgaat, wat er goed gaat en wat er minder goed gaat. Als je dit in kaart brengt, kun je nadenken over hoe je hetgeen waar je niet tevreden mee bent kunt veranderen. Soms kun je daadwerkelijk dingen veranderen, op andere momenten is het van belang om je neer te leggen bij de situatie. Hoe dan ook, door constructief met situaties om te leren gaan zal je minder stress ervaren en minder geneigd zijn tot eetbuien. Je zit daardoor lekkerder in je vel, zal sneller afvallen en een stuk vrolijker zijn.

Voeding

Als je vrij bent van stress heb je jezelf meer onder controle en kun je beter kiezen voor de juiste voeding. Kies daarom voor een koolhydraatarm voedingspatroon, dat rijk is aan groenten, fruit, vlees, vis, ei, noten, oliƫn, zaden en pitten. Veel succes!

Gastblog door Voedingsdeskundige Anita Mulderij van Jasper Albas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *