Wat kaneel kan betekenen voor je gezondheid

Kaneel is niet alleen lekker in appeltaart en speculaas. Deze specerij biedt een groot aantal voordelen voor je gezondheid. Zo helpt het je bloedsuikerspiegel verlagen en kun je er zelfs diabetes mee behandelen.

Er bestaan twee soorten kaneel: Ceylon, ofwel echte kaneel, en Cassia, dat in de meeste voedingsmiddelen zit.

Kaneel zit vol antioxidanten

Kaneel bevat niet veel vitamines, maar juist heel veel antioxidanten. Antioxidanten zijn stoffen die ons lichaam beschermen tegen schade door vrije radicalen. Deze zogenoemde oxidatieve stress komt voor bij vrijwel alle chronische ziektes, waaronder diabetes type 2. Kaneel helpt het ontwikkelen hiervan voorkomen. Dat blijkt uit een onderzoek waarbij mensen met een voorstadium van diabetes twaalf weken lang 500 mg kaneel slikten. Bij 14 procent van hen namen de verschijnselen van prediabetes af.

Kaneel verlaagt de bloedsuikerspiegel

Na iedere maaltijd kan je bloedsuikerspiegel flink stijgen, zeker als je veel koolhydraten binnenkrijgt. Het beste is dus een koolhydraatarm dieet. Een schommelende bloedsuikerspiegel kan namelijk zorgen voor ontstekingen en meer oxidatieve stress. Dit is slecht voor je lichaamscellen en kan leiden tot chronische ziektes. Kaneel kan je bloedsuikerspiegel omlaag brengen. In een onderzoek lieten onderzoekers mensen rijstpudding eten mét en zonder kaneel. Wat bleek? Bij de mensen die 6 gram kaneel binnenkregen, steeg de bloedsuikerspiegel duidelijk minder sterk dan bij de mensen van wie de rijstudding geen kaneel bevatte.

Welke kaneel is beter: Ceylon of Cassia?

Ceylonkaneel bevat meer antioxidanten en lijkt dus meer voordelen voor je gezondheid te bieden. Toch zijn bij de meeste onderzoeken gedaan met Cassiakaneel. Deze kaneelsoort lijkt dus net zo gezond.
Cassia bevat echter coumarine, dat schadelijk kan zijn voor je lever. Volgens de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid moet je dagelijks niet meer dan 0,1 mg coumarine per kilo lichaamsgewicht binnenkrijgen. Dit komt neer op een halve theelepel (2,5 gram) Cassiakaneel. Ceylonkaneel bevat deze hoeveelheden coumarine niet, dus bij deze kaneelsoort hoef je niet bang te zijn dat je te veel van deze stof binnenkrijgt.

Wie moet voorzichtig zijn met kaneel?

Mensen met diabetes die medicijnen slikken of insuline krijgen, moeten voorzichtig zijn met grote hoeveelheden kaneel. Zij lopen namelijk risico op een lage bloedsuikerspiegel ofwel hypoglycemie. Ook zwangere vrouwen, kinderen en mensen die medicijnen slikken, kunnen het beste hun arts raadplegen voordat zij kaneel in grotere hoeveelheden gaan gebruiken.

Wat betekent dit voor jou?

Hoeveel kaneel moet je nemen om van de gezonde voordelen te kunnen profiteren? In onderzoeken wordt meestal 1-6 gram per dag gebruikt, hetzij als supplement of toegevoegd aan eten. Uit één onderzoek blijkt dat de bloedsuikerspiegel van mensen evenveel daalde, of ze nu 1, 3 of 6 gram per dag kaneel aten. Het lijkt dus niet per se nodig om grote hoeveelheden kaneel door je eten te gaan doen of een voedingssupplement met kaneel te gaan slikken. Bovendien blijkt ook uit onderzoek dat de hoeveelheid coumarine in Cassiakaneel kan variëren. Daarom kun je het beste niet meer dan 0,5-1 gram per dag kaneel binnenkrijgen. Met Ceylonkaneel hoef je niet zo voorzichtig te zijn. Hiervan kun je zonder problemen 1,2 theelepel (6 gram) per dag binnenkrijgen. Wil je optimaal profiteren van de gezondheidsvoordelen van kaneel, gebruik dan Ceylonkaneel voor je maaltijden. Het is wel duurder, maar ook gezonder.
Ik hoop dat dit artikel je inspireert om te werken aan een betere gezondheid. Wat zijn je ervaringen met kaneel? Deel ze hieronder in de reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *