Wel of geen supplementen gebruiken?

Je kent het wel, bodybuilders die liters eiwitshake drinken per dag. Sporters die zweren bij een pre workout uit een potje. Fanatieke fitnessers die niet op kunnen houden over Creatine. Maar wat is er nou wel en niet waar als het gaat om supplementen? In deze blog bespreken we 4 verschillende supplementen en hun werking (of niet).

1 . Whey eiwitten

Door sporten, en vooral krachttraining, worden de spieren in je lichaam beschadigd. Dit is niet slecht, door de beschadiging van de spieren worden deze groter en sterker. De belangrijkste voeding die nodig is voor dit herstel is eiwit. Je lichaam transporteert eiwit naar de spieren om deze te herstellen.

Whey (Wei in het Nederlands) is een bijproduct dat overblijft na het produceren van kaas. De whey supplementen zijn gemaakt van koemelk en zijn zeer gecontrenceerd. Whey wordt over het algemeen sneller opgenomen door het lichaam dan andere eiwitten zoals Caseïne (een dierlijk eiwit dat langzaam wordt opgenomen en dus vaak voor het slapengaan wordt ingenomen). Daarom wordt eigenlijk altijd aanbevolen om Whey direct na de training (binnen 30 minuten) te nemen om een zo optimaal mogelijk werking te hebben.

Whey is niet noodzakelijk maar omdat het lastig is om met het dagelijkse voedsel aan genoeg eiwitten te komen wel een goede aanvulling.

2. Creatine

Creatine is een van de meest onderzochte supplementen van de wereld. Hierdoor is er veel over te zeggen.

Creatine is een lichaamseigen stof die voorkomt in de spieren van alle zoogdieren. Je lichaam maakt zelf creatine aan maar in kleine hoeveelheden. Creatine bestaat uit de aminozuren arginine, methionine en glycine die zich bevinden in je alvleesklier, lever en nieren. Om sneller te kunnen groeien in spieren kun je deze hoeveelheid verhogen door zelf creatine in te nemen.

Tijdens het sporten gebruikt je lichaam energie. Deze energie neemt af naarmate je meer herhalingen doet of zwaarder traint. Om de explosieve beweging langer vast te kunnen houden heeft je lichaam meer Creatine nodig dan dat er standaard aanwezig is. Naast kracht neemt ook je volume toe door creatine gebruikt. Creatine houd vocht vast in de spieren waardoor je wel tot 1 a 2 kilo kunt aankomen tijdens een creatine kuur.

Ik zeg hier expliciet kuur omdat het wordt afgeraden om creatine constant door te gebruiken.  Het advies is om een kuur te doen van 6 weken en daarna 4 weken te stoppen. De eerste week neem je dagelijks 20 gram per dag als “oplaad fase” verdeeld over 4 inname momenten. Daarna ga je terug naar 3-5 gram per dag.

3. Pre workout

Het woord zegt het eigenlijk al, een pre workout is een supplement dat je 15-30 minuten voor je training in neemt. Het lichaam heeft die tijd ongeveer nodig om het supplement op te nemen.

Pre Workouts bestaan vaak uit supplementen die speciaal zijn samengesteld om je lichaam alvast voor te bereiden op de training. Door de pre workout zou je een betere training kunnen neerzetten. Dat kan betekenen dat je langer door kunt of zwaarder kunt trainen.

Zelf ben ik geen voorstander van pre workouts. Vaak bevatten ze veel snelle suikers (veel calorieën) en veel cafeïne. Dit laatste is wel goed om voor je training binnen te krijgen, maar neem dan een goede dubbele espresso voor je training ipv de vaak dure pre workouts.

4. Fat burners

Hoe mooi is dat,  dagelijks een supplement innemen en zonder verdere inspanning afvallen en vet verliezen. Wie wil dat nou niet!! En inderdaad, als iets te mooi lijkt om waar te zijn is dat het vaak ook.

Fat Burners zijn er in vele soorten, maten en prijzen. Kort samengevat komen ze allemaal op hetzelfde neer, het verhogen van het metabolisme. Het gevolg hiervan is dat het proces dat vet omzet in energie wordt gestimuleerd. Op die manier verbrand je dus meer calorieën dan normaal. Op lange termijn zou dit dus in vetverlies moeten resulteren. Het nadeel daarvan is weer dat ons lichaam zich redelijk snel aanpast aan de fat burner en deze dus na een aantal weken geen nut meer heeft. Tenzij je er steeds meer en meer van gaat gebruiken. En dat is nou juist wel weer gevaarlijk.

Ook over Fat Burners ben ik sceptisch. Tuurlijk is bewezen dat er supplementen zijn die helpen in de vetverbranding. Maar het is beter om dat ene koekje te laten staan dan dagelijks deze supplementen te nemen. Wat wel werkt is juist weer dat kopje espresso voor de training. Koffie stimuleert de vetverbranding en de cafeïne zorgt weer voor de pre workout.

Een belangrijk punt bij bovengenoemde supplementen is dat het hier niet gaat om anabolen. De beschreven supplementen zijn allemaal natuurlijk en kunnen, mits juist gebruikt, geen schade aanrichten aan het lichaam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *